آشنایی با مناطق و محله‌های مختلف مسکو

1402/08/25
0 دیدگاه

مناطق و محله‌های مختلف مسکو

فهرست این مطلب

استان مسکو حدود ۴۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که حدود ۲ و نیم برابر مساحت استان تهران است. شهر مسکو، مرکز این استان، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در این مقاله سعی داریم به معرفی نقشه و مناطق مختلف آن بپردازیم.

نقشه شهر مسکو در نگاه کلی شبیه دایره­ است. اما با پیشروی شهرسازی و ساخت و سازها، از حدود سال ۲۰۱۲ قسمتی از جنوب غرب استان مسکو که پیش از آن در نواحی حومه مسکو طبقه­بندی می­شد نیز به شهر مسکو اضافه گردید. این ناحیه را با نام «مسکو جدید» (Новая Москва) می­شناسند.

تقسیم ­بندی مناطق مختلف شهر مسکو بر اساس چند خیابان اصلی و مهم مسکو صورت می­گیرد. بر این مبنا می­توان نقشه مسکو را به صورت چهار حلقه تو در تو مورد بررسی قرار داد. هر کدام از این حلقه­ ها یکی از خیابان­های مهم شهر مسکو هستند که نواحی مختلف آن را از هم جدا می­کنند.

حلقه پنجم، در استان مسکو واقع شده است و تنها بخشی از آن در «مسکو جدید» قرار دارد.

جالب است بدانید طراحی خیابان­های مسکو به شکلی است که عده کثیر خیابان ­های آن از «میدان سرخ» (مرکز مسکو) شروع شده، نقشه شهر را به صورت شعاعی طی کرده و به حومه مسکو ختم می­شوند.

بنابراین اگر از مرکز مسکو در هر یک از خیابان­های اطراف شروع به حرکت کنید، می­توانید کل شعاع شهر را طی کرده و به بزرگراه ­های بزرگتر و نهایتا شهرهای دیگر راه پیدا کنید.

نکته جالب دیگر درباره سیستم جاده ­سازی و پلاک­های شهر مسکو این است که با حرکت از سمت میدان سرخ به سمت خارج مسکو، تمام ساختمان­های سمت راست خیابان، پلاک زوج و تمام ساختمان­های سمت چپ پلاک فرد دارند.

توجه داشته باشید که یکی از ویژگی­ های مهم در شناخت نواحی مختلف مسکو خطوط مترو است. به طوری که در اکثر موارد (و نه همیشه)، مناطق مختلف شهر مسکو را با نزدیک ترین خط مترو می‌شناسند.

اگر قصد سرمایه گذاری در روسیه و خرید ملک در مسکو را داشته باشید شناخت نواحی مختلف مسکو به شما کمک می­کند فرصت­های سرمایه­ گذاری و نواحی مناسب برای آن را بیشتر بشناسید. در این مطلب به معرفی مناطق مختلف مسکو پرداخته می­شود.

نقشه شماتیک شهر مسکو و آشنایی یا حلقه‌های مسکو
نقشه شماتیک شهر مسکو و آشنایی یا حلقه‌های مسکو

آشنایی با مناطق و محله‌های مختلف مسکو

مناطق مختلف مسکو

همانطور که اشاره شد نقشه شهر مسکو را در چهار حلقه و یک حلقه دیگر در خارج از شهر بررسی می­کنیم. هر حلقه در واقع یک خیابان است که در قسمت‌های مختلف، اسم‌های مختلف به خود می‌گیرد.

توجه داشته باشید که هر کدام از این مناطق، مساحت زیادی دارند و خود شامل مناطقی با اسم­های متفاوت هستند. بنابراین ویژگی­های بیان شده برای هر ناحیه به صورت کلی بررسی شده است.

سرمایه­ گذاری در حوزه املاک

حلقه اول: حلقه بلوار (Бульварное кольцо) - قدیمی ترین بافت شهر مسکو

خیابان «حلقه بلوار» که در واقع یک دایره ناکامل است، بلواری است به طول ۹ کیلومتر و بافت قدیمی شهر (Old City) را در بر می­گیرد. مشخصه اصلی این ناحیه از مسکو، وجود میدان سرخ، کرملین، مجلس دوما و تعداد زیادی و بنای تاریخی روسیه است.

خیابان «حلقه بلوار» که در واقع یک دایره ناکامل است، بلواری است به طول ۹ کیلومتر و بافت قدیمی شهر (Old City) را در بر می­گیرد. مشخصه اصلی این ناحیه از مسکو، وجود میدان سرخ، کرملین، مجلس دوما و تعداد زیادی و بنای تاریخی روسیه است. سفارت ایران در مسکو، روی این بلوار و در شرق میدان سرخ واقع شده است.

با توجه به قدیمی بودن بافت شهری در این ناحیه، تعداد ساختمان‌های مرتفع و مدرن در آن بسیار محدود است. در این منطقه، ساخت و ساز چندانی صورت نمی­گیرد و عملیات ساختمانی محدود به بازسازی بناهای قدیمی است. کمبود شدید پارکینگ، ترافیک و آلودگی هوا، از بزرگ‌ترین معضلات این ناحیه است.

اگر قصد سرمایه­ گذاری در زمینه املاک در مسکو با بودجه محدود را دارید، املاک داخل حلقه بلوار انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. قیمت ملک در حلقه بلوار با توجه به امکانات و دسترسی محدود آن نجومی است و تنوع املاک در آن کم است. با این وجود، با توجه به کمبود هتل و Street Retail در این ناحیه، فرصت‌های خوبی برای سرمایه­ گذاری در این زمینه­ ها وجود دارد.

حلقه دوم: حلقه باغ (Садовое кольцо) - بهترین فرصت برای سرمایه گذاری پارکینگ

حلقه دوم یا «حلقه باغ»، خیابانی به طول ۱۶ کیلومتر است و فضای بین حلقه اول و دوم، همچنان شامل بافت قدیمی مسکو است. هر چند تعدادی ساختمان مدرن و مرتفع در این ناحیه مشاهده می­شوند اما عموم ساختمان­های آن قدیمی­اند.  

املاک موجود در ناحیه بین حلقه باغ و حلقه بلوار، بسیار گران قیمت است، اما با توجه به ضعف شدید پارکینگ در منطقه، یکی از فرصت های بسیار خوب برای سرمایه­ گذاری، خرید پارکینگ است.

مبلغ اجاره پارکینگ در این ناحیه بسیار بالا است و از محل اجاره یک پارکینگ می‌توان مبلغ قابل توجهی دریافت کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید پارکینگ در مسکو می­توانید به این مقاله مراجعه کنید. فرصت دیگر سرمایه‌گذاری در این ناحیه، املاک اداری است. دفتر و ملک اداری در این منطقه تقاضای بسیار بالایی دارد.

حلقه سوم: حلقه سوم (Третье кольцо): مسکوسیتی و املاک تجاری و اداری

حلقه سوم شهر مسکو، خیابانی به طول حدود ۳۵ کیلومتر است. از مکان­های مهم این ناحیه (بین حلقه سوم و دوم) می­توان به «مسکو سیتی» (شامل آسمان‌خراش های معروف«تپه گنجشک‌ها»، استادیوم «لوژنیکی» و «صومعه نوودیوچی» اشاره کرد.

ساختمان­های بلند مرتبه و ساخت و سازهای انبوه در حلقه سوم مسکو، به چشم­ می­خورند. از ویژگی­های مهم این ناحیه تونل­های بسیار بزرگ و طولانی آن است که گاه مساحت زیادی از شهر را می­پیمایند.

قیمت­های معقول برای سرمایه ­گذاری در حوزه املاک از حلقه سوم مسکو شروع می­شوند. هر چند رشد و توسعه ساخت و ساز در این منطقه تا حدودی تکمیل شده اما هنوز هم فرصت­های سرمایه­ گذاری در آن وجود دارند.

البته اگر قصد سرمایه­گذاری طولانی مدت روی املاک این ناحیه و دریافت سود از طریق خرید و فروش ملک را دارید، توجه داشته باشید که افزایش قیمت املاک این منطقه نسبت به دیگر قسمت­های مسکو پایین­تر است.

اما اگر قصد شما از خرید ملک در مسکو سکونت در آن است املاک این ناحیه می­توانند برای شما مناسب باشند. به دلیل قرارگیری ساختمان­های تجاری مهمی همچون مسکوسیتی در حلقه سوم، این ناحیه فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه­گذاری در حوزه املاک مسکونی، اداری و تجاری و پارکینگ است.

حلقه چهارم: امکاد (МКАД) - بهترین فرصت ها برای سرمایه گذاری املاک

جاده کمربندی مسکو یا (MKAD) حدود ۱۰۹ کیلومتر طول دارد و شامل ۵ باند رفت و ۵ باند برگشت می‌شود. حداکثر سرعت مجاز در آن ۱۱۰ کیلومتر است و هیچ چراغ و چهارراهی ندارد. از ویژگی­های MKAD می­توان به پل­ها و دوربرگردان­های بسیار عظیم و پیچیده اشاره کرد.

به جز مواردی استثنا، به طور کلی، امکاد، مرز بین شهر مسکو و حومه­ی آن است و قسمت­­های بعد از آن به عنوان حومه مسکو شناخته می­شوند.

حجم ساخت و ساز املاک بین حلقه سوم و حلقه چهارم مسکو به طرز حیرت آوری بالاست و همین مسئله آن را به منطقه­ای فوق‌العاده مناسب برای سرمایه­ گذاری در حوزه املاک تبدیل کرده است. مساحت زیاد، امکانات و زیرساخت­های زیاد، کمتر بودن مشکل پارکینگ و پتانسیل بالای ساخت و ساز در فاصله بین حلقه سوم و چهارم، فرصت­های خوبی برای سرمایه­گذاری در این ناحیه ایجاد کرده است.

حلقه پنجم: تسکاد (ЦКАД): حومه مسکو

بزرگراه حلقه پنجم (TsKAD) در حومه مسکو واقع شده و حدود ۳۳۶ کیلومتر طول دارد و به تازگی افتتاح شده است و تردد در آن پولی است.

املاک موجود در فاصله بین MKAD و TsKAD اکثرا ویلایی هستند، اما با توجه به گسترش مترو مسکو به بیرون از امکاد (حلقه چهارم)، مجتمع‌های آپارتمانی زیادی در این منطقه ساخته شده و یا در حال ساخت هستند.

زندگی ویلایی و لوکس پولدارهای مسکو از بعد از «امکاد» و عموما در غرب مسکو قرار دارد؛ خانه‌های بزرگ و لوکس در شهرک‌های ویلایی بسیار امن و سرسبز، به دور از شلوغی و آلودگی هوای شهر.

شهرهای حومه مسکو (در استان مسکو) را در نقشه شماتیک زیر می‌بینید. از نظر قیمتی، منطقه غرب مسکو مرغوب و گران است و منطقه شرق، ارزان تر و در کل کیفیت کمتری دارد. به عبارت دیگر، «شمال شهر» مسکو، در غرب شهر قرار دارد.

در این جا لازم است به یک نکته فرهنگی و اجتماعی در مورد روسیه اشاره کنیم و آن «داچا» است. جمعیت بسیار زیادی از مردمان شهرنشین روسیه، در خارج از شهر، داچا یا به عبارت دیگر، ویلا دارند.

این ویلاها معمولا در شهرک‌های ویلایی یا مستقل هستند و در زمین‌های ۶۰۰ متر مربع و بیشتر قرار دارند. هوا که رو به گرما می‌رود، مردم شهر به خارج از شهر و به داچاهای خود هجوم می‌برند و فرهنگ زندگی در طبیعیت و کشاورزی خانگی بسیار در میان روس‌ها طرفدار دارد.

اما داچا را نباید با خانه ویلایی اشتباه گرفت. عموما داچاها محل اقامت تابستانی بوده و مناسب زندگی در تمام طول سال نیستند. اما خانه‌های ویلایی، گران تر بوده، زیرساخت‌های بیشتری دارند و مناسب قشر پولدارتر است تا در تمام طول سال در خارج از شهر زندگی کنند.

نقشه شماتیک شهرهای معروف استان مسکو
نقشه شماتیک شهرهای معروف استان مسکو

مسکو جدید (Новая Москва)

نقشه گسترش مترو مسکو تا سال ۲۰۳۰
نقشه گسترش مترو مسکو تا سال ۲۰۳۰

«مسکو جدید» (New Moscow) منطقه‌ای بسیار بزرگ در جنوب غرب شهر مسکو بود که در سال ۲۰۱۲ به «شهر مسکو» اضافه شد و باعث رشد سرسام آور حجم ساخت و ساز و قیمت املاک در این منطقه شد.

گسترش خط مترو به این منطقه، تقویت زیرساخت‌های شهری و اتصال حقوقی به شهر مسکو، و در عین حال، آب و هوای خوب و فرصت‌های بسیار زیاد سرمایه‌گذاری، مسکو جدید را به یکی از بهترین مناطق برای سرمایه گذاری در ملک در روسیه بدل کرده است.

فرودگاه Vnukovo مسکو و همچنین «فودسیتی» (Food City) یا بازار تره بار و مواد غذایی مسکو که مورد توجه تجار ایرانی است، در مسکو جدید واقع شده است.

تاریخ افتتاح هر ایستگاه در نقشه مشخص شده است.
این نقشه اطلاعات ارزشمندی برای خرید و سرمایه‌گذاری ملک در مسکو در اختیار می‌گذارد.

سرمایه­ گذاری در زمینه املاک در مسکو

نواحی جغرافیایی مختلف مسکو

غرب و جنوب غرب مسکو

منطقه غرب و جنوب­ غرب مسکو را می­توان از لحاظ آب و هوا و امکانات بهترین منطقه مسکو دانست. وجود دریاچه‌های بسیار و طبیعت سبز، عدم وجود زیرساخت­های صنعتی و کارخانجات، آب و هوای خوب و پاکیزه و امکانات و دسترسی مناسب باعث شده املاک این منطقه قیمت بالایی داشته و عموم افراد متمول در این نواحی سکونت داشته باشند.

مهاجرین ایرانی نیز اغلب در قسمت جنوب غربی مسکو تجمع یافته ­اند. علت این مسئله وجود دانشگاه­ های مورد اقبال ایرانی­ها، خوابگاه­های دانشجویی، رستوران­های ایرانی، مسجد و مدرسه ایرانی، رزیدانس سفارت ایران در مسکو، بازار فودسیتی و… در این منطقه است.

شرق مسکو

قسمت شرقی مسکو، منطقه­‌ای کارمند نشین و مهاجر نشین است که قیمت ملک در آن به علت مجاورت با مناطق صنعتی و آلودگی هوا ارزانتر از سایر قسمت­ها است. شرق مسکو جمعیت زیادی از مهاجران ازبک، تاجیک، آذری و… را در خود جای داده است.

سیستم آب و هوایی مسکو و جهت وزش باد به شکلی است که آلودگی هوا در این قسمت از مسکو بیشتر است. البته توجه داشته باشید با همه این موارد منفی، همچنان تقاضای ملک در قسمت شرق روسیه بالاست و همین باعث می­شود اگر قصد شما از خرید ملک در مسکو، سرمایه­ گذاری و دریافت سود است این منطقه برای شما مناسب باشد.

شمال مسکو

امکانات و قیمت ملک در قسمت شمالی مسکو نیز چیزی بین قسمت شرقی و غربی است و ترکیبی از نکات مثبت و منفی هر دو ناحیه را دارد.

ارسال دیدگاه