نحوه خرید ملک در روسیه

1401/12/17
0 دیدگاه
نحوه خرید ملک در روسیه

نحوه خرید ملک در روسیه

سند در کشور روسیه

شکل سند و نحوه صدور آن در کشور روسیه متفاوت از چیزی است که در ایران با آن سر و کار داریم.
تفاوت های مثبتی که در زمینه صدور و انتقال سند در روسیه وجود دارد موجب می شود تا امکان کلاهبرداری و سو استفاده افراد سودجو تقریبا به صفر برسد.

در روسیه تنها یک مرجع رسمی برای ثبت و صدور سند ملک وجود دارد که Rosreestr نامیده می شود.

هر گونه انتقال مالکیت و استعلام سند به صورت الکترونیک و از طریق وبسایت روس رویاستر انجام می گیرد. اما چگونه؟

در روسیه، هر ملک یک شماره کاداستر و هر شماره کاداستر یک سند دارد. با ارائه کد کاداستر به وبسایت روس روی استر می توان به اطلاعات کاملی از وضعیت آن ملک، از جمله: آدرس، قیمت پایه، مالک فعلی، مالکان قبلی، محدودیت ها، نحوه مالکیت مالک فعلی و… دست پیدا کرد.

معمولا در آگهی های فروش ملک شماره کاداستر آن قید می‌شود و خریدار می‌تواند به تمامی این اطلاعات دسترسی داشته باشد.

هر گونه ثبت و صدور سند نیز در وبسایت روس رویاستر انجام می گیرد. در واقع سند املاک در روسیه تماما اتوماتیک است و در هر لحظه با داشتن کد کاداستر می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید و حتی از آن پرینت بگیرید. چرا که از هیچ کاغذ و سربرگ خاصی در صدور آن استفاده نمی شود.
البته برای بعضی از معاملات به نسخه مهر و امضا شده آن احتیاج است که در صورت نیاز می‌توانید در هر لحظه با ثبت درخواست در سایت Rosreestr نسخه مهر و امضا شده آن را سفارش داده و طی چند روز تحویل بگیرید.

اتوماتیک بودن سیستم صدور و ثبت سند و قابلیت استعلام آنلاین در هر لحظه یکی از مهم ترین دلایلی است که می تواند باعث آسودگی خاطر خریدار در فرآیند خرید ملک در روسیه باشد.

پرداخت پول به خریدار برای خرید ملک در روسیه

مطمئن و قابل اطمینان ترین راه برای نقل و انتقال مبلغ خرید ملک، مراجعه به بانک است. در کشور روسیه بانک قسمت مجزایی برای انتقال وجه در قراردادهای خرید و فروش دارد. با مراجعه خریدار و فروشنده و یا وکیل آن ها به بانک و با ارائه قرارداد و مدارک پیوست شده، می‌توان از دو طریق زیر انتقال وجه را انجام داد:

1.اعتبار اسنادی

طی این روش، خریدار مبلغ ذکر شده در قرارداد را به حساب موقت یا حساب ترانزیت بانک واریز می کند. پس از واریز مبلغ، فروشنده بایستی فرآیند انتقال سند را که در ادامه به آن اشاره می‌شود. طی مهلتی حدودا یک ماهه انجام دهد. بعد از انتقال قطعی مالکیت به نام خریدار، بانک به مسئولیت خود، مبلغ قرارداد را برای فروشنده آزاد می‌کند.

2.صندوق امانات

در این روش مبلغ قرارداد به صورت نقدی در صندوق امانات بانک قرارداده می‌شود و پس از آن فروشنده باید طی مهلت مشخص شده سند را به نام خریدار انتقال دهد. به محض انجام گرفتن انتقال سند و ارائه سند جدید، فروشنده، با مسئولیت بانک، کلید صندوق و دسترسی به مبلغ قرارداد را پیدا می‌کند.
همانطور که مشاهده می کنید در هیچ یک از این روش ها هیچگونه ریسکی متوجه خریدار و فروشنده نیست. لازم به ذکر است که اگر خریدار و فروشنده به یکدیگر اطمینان داشته باشند، خریدار می‌تواند مبلغ معامله را از طریق کارت به کارت نیز انتقال دهد. در واقع مراجعه به بانک تنها برای اطمینان بیشتر و کم کردن ریسک انجام می‌گیرد و الزامی نیست.

مدارک پیوست قرارداد

دو مورد از مهم ترین مدارکی که باید قبل از مراجعه به بانک پیوست قرارداد شما باشد گواهی سلامت طرفین معامله و اجازه همسر است.
1-گواهی سلامت طرفین معامله: طرفین قرارداد باید قبل از مراجعه به بانک، با مراجعه به دفتر اسناد رسمی، گواهی سلامت معامله را دریافت کند. این گواهی مبنی بر این است که طرفین قرارداد از سلامت روانی کامل برای انجام معامله برخوردارند و سابقه بستری در بیمارستان روانی، سو مصرف مواد مخدر، الکل و… ندارد.
2-اجازه همسر: با توجه به حق تصنیف اموال در کشور روسیه، هنگام فروش و یا خرید ملک، اجازه همسر ضروری است. در صورتی که خریدار یا فروشنده ملک در روسیه، خارجی باشد، باید با مراجعه به دفتر اسناد رسمی و داشتن سند ازدواج ترجمه شده این اجازه را از همسر خود دریافت کند. یا اعلام کند که مجرد است.

نقل و انتقالات مالکیت

1.مراجعه مستقیم به Rosreestr: از طریق مراجعه مستقیم به این سازمان و ارایه مدارک مشخص می توان مالکیت را به نام خریدار تغییر داد. البته این کار معمولا توسط شرکت‌های واسطه حقوقی متخصص در این زمینه انجام می‌شود.
2.دفاتر دولت الکترونیک روسیه (Moi Dokumenty): بعد از نقل و انتقال مبلغ قرارداد می توانید مدارک را به Moi Dokumenty روسیه تحویل دهید. از آنجایی که این دفاتر به نوعی رابط میان افراد و ارگان های دولتی هستند، پس از چک کردن دقیق مدارک و حصول اطمینان از درستی آن‌ها، مدارک را به مرجع ثبت سند ارسال می‌کنند.
3.دفاتر اسناد رسمی: کار دفاتر اسناد رسمی نیز مشابه کار Moi Dokumenty است و پس از دریافت مدارک، آن‌ها را به Rosreestr ارسال می‌کند.

توجه داشته باشید که اکثر موارد این مراحل توسط وکیل خریدار و فروشنده انجام می­شود. با دادن وکالت به وکیل مجرب و قابل اعتماد پیچیدگی این مسیر برای شما بسیار ساده­‌تر خواهد شد.

انواع معامله

خریدار و فروشنده ممکن است بسته به شرایط، از طرق مختلفی با یکدیگر توافق کنند. به طور کلی انواع معامله در کشور روسیه به اشکال زیر است:

1-قرارداد خرید و فروش (DKP) : بیش از نود درصد معاملات با این نوع از قرارداد انجام می پذیرند. همانطور که پیش از این نیز توضیح داده شد، در این نوع قرارداد، مبلغ قرارداد، یا از طریق مراجعه به بانک و گشایش اعتبار اسنادی یا استفاده از صندوق امانات و یا از طریق کارت به کارت، به فروشنده پرداخت می‌شوند و فروشنده سند را انتقال می‌دهد.

2-قولنامه (PDKP): طی این نوع از قرارداد، قسمتی از مبلغ کل پرداخت و قسمت دیگر آن در تاریخی که در قولنامه مشخص شده پرداخت می‌شود. قولنامه می‌تواند در بانک، محضر و یا بین خود خریدار و فروشنده تنظیم شود.

3-قرارداد پیش خرید ملک (DDU): این قرارداد تنها با شرکت‌های سازنده ملک عقد می‌شود. نکته مهم در قرارداد پیش خرید ملک در روسیه این است این قرارداد تا زمان تحویل ملک حکم سند را برای خریدار خواهد داشت. در این قرارداد شرکت سازنده متعهد می‌شود ملک را در مدت زمان مشخصی تحویل داده و سند آن را به نام خریدار در مرجع صدور سند ثبت کند. در غیر این صورت فرد خریدار می‌تواند از شرکت سازنده شکایت کند. در صورتی که شرکت سازنده ملک را به هر دلیلی از جمله ورشکستگی تحویل ندهد، پول خریدار از طریق سایر اموال و ضمانت‌های شرکت نزد دولت، وصول خواهد شد. بنابراین پول خریدار در قرارداد پیش خرید کاملا ایمن و محافظت شده خواهد بود.

سخن پایانی

پروسه خرید ملک و انتقال سند در روسیه فرایندی پیچیده و پر از جزئیات است. کمک گرفتن از وکلای مجرب و باسابقه، دردسرهای این را پر پیچ و خم را به حداقل میرساند.

روس مارکت با توجه به سابقه چندین ساله در زمینه خرید و فروش ملک در روسیه، شما را در تمامی فرآیند خرید ملک، از پیدا کردن ملک مناسب گرفته تا تحویل ملک، همراهی می کند.
جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

ارسال دیدگاه