آیا ایرانی‌ها می‌توانند در روسیه ملک بخرند؟

۱۴۰۱/۱۰/۱۶
0 دیدگاه
آیا شهروندان ایرانی می‌توانند در روسیه ملک و آپارتمان بخرند؟

آیا شهروندان ایرانی می‌توانند در روسیه ملک و آپارتمان بخرند؟

اگر قصد شما خرید آپارتمان، ویلا، زمین مسکونی، ملک تجاری، صنعتی، پارکینگ و… در روسیه باشد، مانعی در مسیر خرید ملک ندارید. این دسته از املاک را می‌توانید با سند شش دانگ و مالکیت مادام العمر خریداری کنید. همچنین این املاک در روسیه به سادگی به وراث انتقال داده می‌شوند.
اگر قصد شما خرید زمین کشاورزی در روسیه باشد شرایط کمی متفاوت است. زمین های کشاورزی در روسیه برای افراد خارجی قابل خرید هستند اما به نام شخص حقیقی ثبت نمی‌شوند و تنها می‌توانید آن‌ها را به نام شرکت خود (شخص حقوقی) خریداری نمایید. برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان روس مارکت تماس حاصل فرمایید.

به طور کلی زمین در کشور روسیه با توجه به کاربری آن به 7 دسته تقسیم بندی می شود:

نوع سنداجازه فروش به شهروندان خارجی
کانون‌های جمعیتی (مسکونی، تجاری، صنعتی و...) بله (هم به نام شخص
هم به نام شرکت)
کشاورزی (کشاورزی، باغداری، دامداری و...)بله (فقط به نام شرکت)
نظامی، ارتباطی، امنیتیخیر
اراضی تحت حفاظت خاصخیر
جنگل‌هاخیر
پهنه‌های آبیخیر
اراضی رزرو شدهخیر

البته لازم به ذکر است که هر نوع ملک، از جمله زمین کشاورزی یا کانون های جمعیتی اگر در مناطق مرزی قرار گرفته باشد، قابل خریداری نیست.

نوع مالکیت ملک در روسیه برای افراد خارجی از جمله شهروندان ایرانی به شکل است؟

افراد خارجی برای خرید زمین در روسیه احتیاجی به داشتن شریک روس ندارند و در صورت خرید زمین در روسیه، مالک صد در صد ملک خود هستند. سند املاک خریداری شده به صورت شش دانگ و مادام العمر بوده و قابلیت انتقال به وراث را نیز دارد. حتی در زمین های کشاورزی نیز که به نام شرکت ثبت می شوند، از آنجا که سهام شرکت به وراث انتقال می‌یابد، مالکیت زمین کشاورزی نیز قابل انتقال به وراث است.
توجه کنید که بعضی از املاک در روسیه، همچون ساختمان‌هایی که بخشی از میراث فرهنگی روسیه هستند، حتی برای خود روس‌ها، قابلیت خرید دائم یا مادام العمر را ندارند و فقط به صورت ۴۹ ساله یا ۹۹ ساله اجاره داده می‌شوند. این موارد درصد کمی از املاک قابل فروش در روسیه را تشکیل می‌دهند.

نحوه خرید ملک در روسیه به شکل است؟

خرید ملک و زمین در روسیه به دو صورت حضوری و غیرحضوری قابل انجام است. ملک خود را می‌توانید به صورت حضوری و با هر نوع از ویزا (کاری، دانشجویی و حتی توریستی) خریداری کنید. به صورت غیر حضوری نیز با دادن وکالت به شخص مورد اعتماد خود در روسیه امکان خرید ملک برای شما وجود خواهد داشت.

آیا با خرید ملک در روسیه می توان اقدام به دریافت اقامت نیز کرد؟

خیر. به طور کلی اقامت روسیه با خرید ملک در روسیه اعطا نمی شود.

اما با ثبت شرکت در روسیه امکان دریافت اقامت را خواهید داشت. از آنجایی که برای خرید املاک کشاورزی احتیاج به ثبت شرکت دارید، می‌توانید به راحتی از طریق شرکت خود اقدام به کسب اقامت کنید و احتیاجی به اقدام از طریق خرید زمین کشاورزی در روسیه وجود ندارد. در خرید ملک های تجاری، صنعتی و پارکینگ نیز، درصورتی که قصد راه اندازی کسب و کار داشته باشید، احتیاج به ثبت شرکت دارید و می توانید از طریق شرکت خود، اقامت روسیه را دریافت کنید. اما در زمینه خرید املاک مسکونی، آپارتمان و ویلا امکان دریافت اقامت وجود ندارد و باید از طرق دیگری برای کسب اقامت اقدام نمایید.

در صورت خرید ملک در روسیه، ملک به نام چه کسی است؟

اگر ملک خریداری شده توسط شما، مربوط به هر یک از انواع اراضی، به جز اراضی کشاورزی، باشد، ملک شما هم به نام شخص و هم به نام شرکت قابلیت ثبت را دارد. اما در صورتی که ملک کشاورزی خریداری کرده باشید این ملک فقط به نام شرکت با مالکیت شخص یا اشخاص خارجی ثبت خواهد شد.

ارسال دیدگاه